Tutorial: Jak zrobić samemu zdjęcie do dowodu lub legitymacji?




Witajcie Kochani po dłuższej przerwie :*

Zapewne pierwszą rzeczą, która rzuca Wam się w oczy to zmiana designu na moim blogu. Mam nadzieję, że nowe tło i kolorystyka przypadnie Wam do gustu. Jednak to nie wszystko! W najbliższym czasie zmienią się także formy dodawania postów i częstotliwość pisania ich tutaj przeze mnie. Główną rzeczą, którą na pewno zauważycie to będą także posty w języku angielskim, ale bez obaw, będą dwie wersje językowe także dla moich polskich czytelniczek :) Będą tutaj się pojawiać także posty wyłącznie w języku polskim. Szczególnie ze względu na to, że obcokrajowiec nie zrozumie poruszanego problemu bo nie jest Polakiem (nie łudźmy się, niektóre rzeczy tylko my Polki zrozumiemy ;) ) Życzę Wam jeszcze przyjemniejszego czytania niż wcześniej! :*



*********************



Ten post właśnie zalicza się do tych, który skierowany jest wyłącznie do moich rodaków. Nie chodzi tutaj, broń Boże, o jakąś nietolerancję bądź manię wyższości, a jedynie o zwyczajne zapiski prawne obowiązujące nas w Polsce. Przejdźmy do rzeczy.

Ile razy szłam do fotografa, aby zrobił mi zdjęcie legitymacyjne lub do dowodu, tylekroć moje szczęście na twarzy bledło, gdy dostałam wywołane zdjęcia, a na nich była moja twarz, która za nic mi się nie podobała! I wtedy zastanawiałam się czy jestem taka brzydka, czy ten SUPER fotograf nie jest wcale takim profesjonalistą, bo robi zdjęcie do dowodu tylko na odwal się, nie patrząc na to czy wyglądamy na nim najzwyczajniej w świecie ładnie. Po kilku latach przyglądania się mojej postaci na zdjęciu w legitymacji szkolnej powiedziałam sobie stanowcze NIE dla szkolnych fotografów. Chciałam aby w moim indeksie studenckim było ładne zdjęcie. Tak dla mojej satysfakcji i lepszego poczucia psychicznego. Poszperałam w internecie i okazało się, że łatwo i prawie półdarmo można zrobić sobie spokojnie takie zdjęcie samemu w domu, a do tego wybrać zdjęcie na którym według swojego uznania wygląda się najlepiej. Jednak zanim zrobiłam TO moje wymarzone zdjęcie do indeksu sporo godzin zajęło mi przeszukiwanie internetu, aby dowiedzieć się jakie są wymagania dotyczące zrobienia takiego zdjęcia, aby przypadkiem mi go nie odrzuciła pani w urzędzie lub dziekanacie. Z tego powodu, że zmarnowałam tyle czasu, chcę oszczędzić go Wam i dlatego postanowiłam zawrzeć wszystko w jednym poście od początku do końca ;)




Co będzie Ci potrzebne?
  • zwykły aparat cyfrowy lub lustrzanka (z aparatu w komórce lepiej zrezygnuj)
  • jednolite tło ( najlepiej białe lub jasnożółte, jasnoszare)
  • komputer 
  • prosty program do obróbki zdjęć taki jak np. Picasa lub Photoscape
  • pomocnik lub statyw

1. Robimy zdjęcie do dowodu osobistego lub legitymacji / indeksu


Osobę, która chce mieć zrobione zdjęcie do dokumentu ustawiamy na jednolitym tle.

Pamiętaj o wymogach zdjęcia do dowodu!
  • Potrzebujesz 2 zdjęcia o wymiarach 35x45mm
  • zdjęcia muszą być wyraźne! (ostre)
  • zdjęcia muszą przedstawiać lewy półprofil osoby z odsłoniętym lewym uchem
  • osoba nie może mieć na zdjęciu zasłoniętej twarzy, ani mieć nakrycia głowy, a także nie może mieć ciemnych okularów!
Istnieją jednak pewne wyjątki:
1) Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami. Obowiązkowo trzeba wówczas okazać w urzędzie:
•    w przypadku osoby do 16. roku życia — orzeczenie o niepełnosprawności lub
•    w przypadku osoby, która ukończyła 16 lat — orzeczenie o stopniu niepełnosprawności z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku. 
Orzeczenia muszą być wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
2) Osoba nosząca nakrycie głowy ze względu na swoje wyznanie może oddać fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy.  Dokumentem poświadczającym to uprawnienie jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.


2. Kilka praktycznych rad : 

- nie smaruj się do takiego zdjęcia tłustymi kremami, bo twarz będzie się świecić,

- jeśli to możliwe wykonaj zdjęcie w dobrze oświetlonym pomieszczeniu bez użycia lampy błyskowej, aby nie wyszedł efekt czerwonych oczu,

- nie zakładaj długich kolczyków, lepiej załóż wkrętki, aby pani z urzędu się nie czepiała ;)

-nie rób mocnego makijażu! Najlepiej delikatnie tylko podkreśl oczy i usta,

-zrób zdjęcie portretowe najlepiej od połowy klatki piersiowej w górę i obejmij kadrem także całe ramiona! Nie obetnij przypadkiem czubka głowy, najlepiej zostawić trochę więcej tła, aby spokojnie przyciąć zdjęcie do odpowiedniej wielkości w programie graficznym.




3. Obróbka zdjęcia na komputerze

Do podstawowej obróbki cery wystarczy taki program jak Picasa 3. Jest tam takie praktyczne narzędzie, które pozbawi nas nieprzyjemnych worków pod oczami oraz innych niedoskonałości skóry. Jednak pamiętaj, że charakterystyczne znaki (znamienia itp.) które masz wpisane w dowodzie nie mogą cudownie zniknąć z naszej twarzy!



Zaczynamy! Najpierw wybierz zdjęcie na którym najbardziej podoba Ci się Twoja mina i Ty sama/sam ;) ( najlepiej wybierz tą z delikatnym uśmiechem).

Otwórz w programie Picasa 3.


 Drugim krokiem, który wykonamy będzie retusz twarzy. Do tego wykorzystaj narzędzie RETUSZ w przyborniku po lewej stronie. Pamiętaj, aby znaków szczególnych nie retuszować!


 Kolejnym krokiem jaki wykonasz będzie rozjaśnienie zdjęcia i lekkie jego skontrastowanie. Musisz się po prostu trochę pobawić tym przybornikiem po lewej ;) Jednak nie przesadź! Zdjęcie do dowodu musi wyglądać naturalnie!



 Następnie naciśnij na ikonę PRZYTNIJ i na samym dole paska powinien znajdować się napis "Dodaj niestandardowy format zdjęcia". Naciśnij ten napis. Po otworzeniu się okienka takiego jak jest poniżej wpisz wymiary 35x45! (to standardy wyznaczone przez władzę w Polsce, w innych krajach może być inaczej). Zatwierdź teraz na OK.


Teraz możesz operować kadrowaniem w dowolny sposób, ponieważ wymiary ciągle będą te same ;). Najlepiej ,aby kadrowanie wyglądało tak jak poniżej na zdjęciu. Proporcje muszą być podobne, czyli pozostawione podobne odległości po wszystkich stronach.


Tak powinno wyglądać dobrze wykadrowane zdjęcie. Te same odległości tła zostawione po każdej stronie oraz dolny próg widoczny trochę poniżej ramion, a powyżej piersi.


PAMIĘTAJ, że prawo w Polsce może ulegać zmianom, więc ten tutorial z czasem może nie obowiązywać do zrobienia sobie samemu zdjęcia do dowodu osobistego.

Jeśli ktoś potrafi bawić się w innych programach graficznych może doprowadzić kolory do trochę ładniejszych jak poniżej.

Jeśli wykonacie wszystkie kroki opisane powyżej możecie być pewni, że pani w urzędzie lub dziekanacie na 100% przymnie Wasze zdjęcie. Uwierzcie, bo sama już trzy razy robiłam sobie sama zdjęcie i nie dostałam odmowy ;) A więc do dzieła i powodzenia! :*


A co do wywołania zdjęć to możecie wywołać przez empik.com jak i spokojnie sobie wydrukować na drukarce, nawet program do drukowania zdjęć Windows posiada specjalne ramki do wydruku zdjęć do legitymacji.


I jeszcze brawa dla wytrwałych którzy przeczytali to wszystko ;) Dziękuję :*

11 komentarzy :

  1. Ja jeszcze nigdy nie byłam zadowolona ze zdjęć, więc też myslałam żeby sobie samej zrobić tylko potem się obawiałam że coś źle wykadruję. :) Super instrukcja!

    OdpowiedzUsuń
  2. no i super! musze pomyslec nad owym zdjeciem bo za rok muse paszport nowy wyrabiac a obecne fotki sa troche starawe.

    ps. nowy wyglad bardzo na +!

    OdpowiedzUsuń
  3. śliczne zdjęcie :)
    Ja na szczęście mam zaufanego fotografa, może koszt wyższy, ale z efektu jestem zawsze zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczęściara :) Niestety ja nie miałam takiego szczęścia jeszcze :(

      Usuń
  4. genialna! :) ja od czerwca wybieram się do fotografa po zdjecie do dyplomu ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie czas spróbować zrobić sobie samemu :*

      Usuń
  5. bardzo przydatny post:) nie ma jak zrobić samemu takie zdjęcia i nie musieć narzekać na beznadziejne zdjęcie w dowodzie;D ps. pozdrawiam i zapraszam do mnie w wolnej chwili:)

    OdpowiedzUsuń
  6. o kurcze, sama się wiele razy zastanawiałam nad tym pomysłem:) świetny post!

    OdpowiedzUsuń
  7. Dobra instrukcja, bo ja mam już dosyć robienia co najmniej parę razy w roku zdjęcie do legitymacji i wydawanie pieniędzy :)

    OdpowiedzUsuń
  8. W tym kontekście zachęcam do przetestowania darmowego serwisu http://kreator-zdjec.pl. Pozwala on na łatwe przygotowanie zdjęć do druku w wybranym formacie do dokumentów, na papierze fotograficznym 10 x 15 cm. Dzięki! :-)

    OdpowiedzUsuń

Cenię sobie SZCZERE komentarze, które nadają sens temu blogowi .Staram się odpisywać na każdy komentarz i za wszystkie serdecznie DZIĘKUJĘ :*

My Instagram

Copyright © Sandina.pl to blog o modzie, domu i urodzie. Made with by OddThemes. Support WebLove.PL.